April 11, 2017

MADE-BY is blij het tweede jaar aan te mogen kondigen voor de publicatie van MODE Tracker, een unieke tool voor de mode-industrie om onafhankelijk de duurzame inspanningen van de merken te verifieeren. De prestaties van vier baanbrekende merken werden vorig jaar uitgebracht, dit jaar zijn we erg blij om nog twee pioniers van harte welkom te heten.

G-Star, Haikure, Just Brands, Ted Baker, WE Fashion en Vivobarefoot hebben publiekelijk hun inspanningen richting duurzaamheid openbaar gemaakt. Het voordeel van de tool voor de modebedrijven is de onafhankelijke verificatie van hun duurzaamheidsprestaties, gebaseerd op algemeen bestaande standaarden en de publicatie hiervan op een consument vriendelijke wijze.

Sabine Ritter, CEO van MADE-BY stelt: “Wij prijzen ons MODE Tracker merken om hun leidende rol in transparante en geverifieerde communicatie aangaande hun duurzaamheidsinspanningen en prestaties. Ik hoop dat onze MODE Tracker tool en de laatste resultaten van de modemerken meer merken en retailers binnen de mode industrie aanmoedigen om een open en eerlijke dialoog te voeren over de voortgang aangaande duurzaamheid”

De vooruitgang die individuele merken hebben gerealiseerd, worden weergegeven in betere scores binnen de cubes, inclusief de verplichte cubes People en Product. Gezamenlijk zijn ook verbeteringen gemaakt, de merken hebben het totaal aantal gepubliceerde cubes verhoogd tot 27 ten opzichte van 17 vorig jaar.

Over MODE Tracker

MODE Tracker werd geïntroduceerd in 2014 in samenwerking met meer dan 50 onafhankelijke experts op het gebied van duurzaamheid en mode. Het biedt modemerken en retailers de mogelijkheid om een ​​stappenplan te ontwikkelen binnen een breed scala van duurzaamheidsonderwerpen, hierbinnen de verbeteringen te monitoren en extern te communiceren.

Er zijn acht gebieden, of cubes, die worden beoordeeld: people, product, productie, verpakking en vervoer, eigen activiteiten, het gebruik en levensduur van een product, afval en transparantie. De cubes people en product zijn verplicht, hiernaast kan het bedrijf zelf een derde cube uitkiezen. Elke cube is onderverdeeld in drie opvolgende niveaus:

1. opzetten van strategie en ambitie;
  2. realiseren en monitoren van verbeteringen
  3. vaststellen van best practices

Met behulp van door experts ontwikkelde matrixen en beoordelingen, verifieert MODE-Tracker op een onafhankelijke wijze de activiteiten van merken en retailers, door zowel te kijken naar vermindering van de impact aangaande duurzaamheid als op gebruik van management systemen om continue verbeteringen te realiseren.

Bovendien worden door de gedetailleerde begeleidingsdocumenten voor ieder onderwerp binnen MODE Tracker, merken en retailers ondersteund bij de opbouw van een alomvattende strategie en roadmap om hen te helpen om de best mogelijke resultaten te bereiken.

MODE tracker omvat meer onderwerpen dan opgenomen zijn in het Nederlandse Convenant Kleding en Textiel. Het is mogelijk om de MODEtracker volledig aan te laten sluiten bij het Convenant door samenstelling van een aantal verschillende cubes op verschillende niveau’s.

Voor meer informatie over de laatste resultaten van MODEtracker of informatie over deelname, kunt U contact opnemen met: Hayley Warren: Hayley.warren@made-by.org

Over MADE-BY

MADE-BY is opgericht in 2004 met een multi-stakeholder board en is een award-winnende not-for-profit organisatie met als missie om “duurzame mode gangbaar te maken’. Door gerichte consultancy, onderlinge samenwerking en de betrokkenheid van stakeholders, werkt MADE-BY op een holistische wijze goed samen met meer dan 100 merken en retailers op onderwerpen binnen sociale en milieukwesties in de gehele keten.

Naast haar betrokkenheid met bedrijven om  transformatie te stimuleren, richt MADE-BY zich op capaciteitsopbouw binnen de supply chain en heeft zij betrokkenheid bij projecten met diverse stakeholders zoals overheden en de Europese Commissie.

MADE-BY heeft een wereldwijd team, gevestigd in Amsterdam (als co-locator van de Fashion For Good Center), Londen, Düsseldorf, Milaan en een uitgebreid netwerk van deskundigen in de VS en Azië.

Voor meer informatie kunt u terecht op onze website: http://www.made-by.org/